Odbiór mieszkania deweloperskiego

Odbiór mieszkania od dewelopera- koniecznie z fachowcem.

Decydując się na zakup mieszkania od dewelopera, z inwestycji w trakcie budowy, tak naprawdę często kupujemy „kota w worku”. Swoją decyzję podejmujemy często dlatego, że przy obecnym rynku nieruchomości nie ma możliwości zakupu atrakcyjnego mieszkania w inwestycji gotowej do odbioru. Jest niewiele mieszkań, często są to niesprzedane nieruchomości z jakiegoś powodu jak kiepskie doświetlenie, układ mieszkania czy usytuowanie. Stąd decydujemy się na mieszkanie oglądając działkę, wizualizacje, plany osiedla i rzuty mieszkań.

Standard wykończenia, czyli czego powinieneś oczekiwać?

Przy odbiorze mieszkania, opieramy się na standardzie wykończenia tgz. prospekcie informacyjnym który był załącznikiem do umowy developerskiej. Ten dokumenty będą później podstawą do zgłaszania deweloperowi usterek na etapie odbioru technicznego mieszkania. Tutaj ważną role odgrywa też obmiar powykonawczy mieszkania czy domu, mają moc zapisy obowiązujące w umowie, min. możliwość zwrotu części środków przed developera jeśli jest na niekorzyść kupującego lub odwrotnie dopłaty przez kupującego na rzecz developera.

Odbiór mieszkania – kiedy i jak?

Zgodnie z tzw. ustawą deweloperską, odbiór lokalu ma miejsce po zawiadomieniu o zakończeniu budowy. Jeżeli organ nadzoru budowlanego nie wniósł sprzeciwu i inwestor otrzymał pozwolenie na użytkowanie, otrzymasz stosowne powiadomienie wraz z zaproszeniem na odbiór nowego mieszkania.

Ogromnie polecam zatrudnienie do tego fachowca, który sprawdzi zgodność mieszkania z wszelkimi projektami, schematami instalacji i ustaleniami umowy deweloperskiej. Jego wiedza i doświadczenie może pomóc wychwycić nawet drobne usterki, które z czasem mogłyby przerodzić się w duże problemy. 

Decydując się jednak na samodzielny odbiór, weź ze sobą koniecznie poziomice, miarkę budowlaną, kątownik i oczywiście dokumenty. Pamiętaj ,że wykryte usterki po odbiorze mogą okazać się problematyczne. Oczywiście usterki objęte rękojmią developera i tak zostaną usunięte, jednak niektóre z nich mogą być trudne do udowodnienia np. rysy na oknach.

Na co zwrócić uwagę podczas odbioru technicznego?

Podczas odbioru mieszkania nie musisz się spieszyć. Sprawdź wszystko dokładnie. Zwróć uwagę przede wszystkim na:

  • ściany i podłogi – czy są równo wykończone (wykorzystaj np. poziomicę i kątownik), czy występują pęknięcia lub szczeliny,
  • okna i parapety – czy są prawidłowo osadzone (często gołym okiem widać rysy, czy mikropęknięcia) oraz czy prawidłowo się otwierają,
  • drzwi – czy bezproblemowo się otwierają i zamykają,
  • skrzydła drzwi – czy są prawidłowo umieszczone (tak, aby zmieściły się pod nimi płytki lub panele),
  • czy jest doprowadzona instalacja elektryczna i inne media,
  • dostępność odpływów,
  • czy są wszelkie atesty (np. drzwi antywłamaniowych, okien antywłamaniowych),
  • czy wentylacja jest prawidłowo poprowadzona,
  • sprawność instalacji ogrzewania (włącz grzejniki),
  • czy doprowadzony jest światłowód, internet czy telewizja naziemna,
  • dodatkowe pomieszczenia i udogodnienia (np. miejsce w garażu, komórka)

Z własnego doświadczenia, polecam w sezonie zimowym włączyć grzejniki. W moim przypadku skutkowało to odkryciem nieszczelności i zalaniem mieszkania. Usterka została usunięta w ciągu kilku dni, jednak remont opóźnił się o kilka tygodni. W zasadzie uchroniło mnie przed odkryciem usterki po remoncie, szkody by były o wiele większe i bardziej problematyczne do usunięcia. Przy kolejnym odbiorze, obecnego lokalu miałam pękniętą szybę w miejscu bardzo mało widocznym, nie zauważyłabym tego osobiście.

Protokół i usuwanie usterek

Jeżeli zauważysz jakiekolwiek usterki, koniecznie spisz protokół w którym możesz zawrzeć wszelkie wady i usterki wykryte podczas oględzin.

W terminie do 14 dni od dnia podpisania protokołu, deweloper jest zobowiązany doręczyć ci oświadczenie, w którym uzna lub odmówi uznania wad oraz uzasadni swoją decyzję. Zgłoszone wady powinny być usunięte w przeciągu 30 dni od dnia podpisania protokołu. Jeżeli tak się nie stanie (lub usterki wciąż będą obecne), inwestor powinien wskazać inny termin i uzasadnić swoje opóźnienie.

Po zakończeniu prac przez dewelopera związanych z usuwaniem usterek, otrzymasz od dewelopera klucze do mieszkania.

Na koniec pozostało jeszcze przeniesienie własności, czyli podpisanie umowy sprzedaży z deweloperem i uzyskanie przez Ciebie pełnych praw do lokalu.